Nästa artikel

I fredags arrangerade Skolinspektionen ett webbinarium, ett seminarium som hålls via webben, om skolans arbete med extra anpassningar. På grund av hög belastning var det inte alla som kunde delta, men för den som missade webbinariet när det sändes går det att se den inspelade versionen nu i efterhand.

Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av skolans arbete med extra anpassningar. Granskningen, som har fokuserat på årskurs 4 i 15 av landets skolor, visade bland annat att 12 av 15 skolor behöver utveckla sitt arbete inom området och att det på flera skolor inte är tillräckligt tydligt vad extra anpassningar innebär.

I webbinariet berättar Ulf Pantzare, utredare och projektledare för granskningen på Skolinspektionen, om resultaten. Vid sidan av att diskutera vad Skolinspektionen har sett ges också exempel på vilka faktorer som kan bidra till en god utveckling inom arbetet med extra anpassningar. Deltar gör även Kristina Dahlberg, undervisningsråd på Skolverket, och Anna Sjölander, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM.

Se Skolinspektionens webbinarium här.

Kategorier: 
Skola
Annons