Nästa artikel
Premium Många elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd och autism misslyckas med skolämnet idrott och hälsa. Anna Thorén har studerat varför inkluderingen misslyckas – och upptäckt att det till och med händer att idrottsläraren utestänger elever med npf från gruppen. Special Nest har intervjuat henne.
När Anna Thorén, universitetsadjunkt i pedagogiskt arbete, tog en titt i Skolverkets databas såg hon att ”förvånansvärt många” mellanstadieelever inte får godkänt i idrott och hälsa. En dykning i tidigare studier visade att barn med npf-diagnoser, till exempel autism och adhd, är överrepresenterade bland elever som inte uppnår godkänt betyg. – Som tidigare mellanstadielärare tyckte jag att det lät lite konstigt, säger hon och fortsätter: – Hur kan det gå till, att man
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- 4 tips till föräldrar med snart vuxna barn med autism och adhd
- Adhd-ökningen: ”Sätter diagnos på normal mänsklig mångfald”
- Snabbkurs i npf – här är 7 läsvärda Special Nest-listor
- Ökade krav och bättre mätverktyg får AST-diagnoser att öka
- "Vad gör man när elever är utagerande?"
- Forskare om bilförare med adhd: ”Skillnaden har överskattats”
- Stress hos unga med autism: 10 viktiga insikter