Nästa artikel
Premium I varje skolklass finns i genomsnitt två elever som har någon slags språkstörning. De riskerar att hamna i en negativ spiral vad gäller inlärning och relationer. Med boken "Förstå och arbeta med språkstörning" vill logopeden Anna Eva Hallin öka medvetenheten om de språkliga kraven i skolan och ge råd om hur barn med språkstörning kan stöttas.
Språkstörning eller Developmental Language Disorder, DLD, är fortfarande en relativt okänd neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, trots att den är vanligare än autism och lika vanlig som adhd. – Språkstörning förekommer hos två barn i varje klass ungefär och sett till hela befolkningen motsvarar det 7–10 procent. Det är en dold funktionsnedsättning och överlappningen med andra funktionsnedsättningar som autism, adhd och dyslexi är stor, säger Anna Eva Hallin till Special Ne
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- 8 konkreta steg till bättre undervisning: "Ingen quick-fix"
- Far- och morföräldrar viktiga stöd i funkisfamiljer
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Svensk tvillingstudie ska hitta orsaken till adhd och autism
- Lästips: Personer som påverkar!
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem