Nästa artikel
Premium Johan Söderlund, överläkare och specialist i psykiatri, menar att det är framförallt skolans pedagogik och kunskapskrav som bidrar till ökningen av antalet adhd-diagnoser. ”Skolans pedagogik är otydlig och dåligt strukturerad och det gör att eleverna blir stressade", säger han i en intervju med Special Nest.
Under de tre senaste åren har andelen barn och unga som fått en adhd-diagnos ökat med uppemot 50 procent. Bland de allra yngsta, 5-9 år, ökade andelen som har fått diagnos med närmare 45 procent under motsvarande period. Det konstaterar Socialstyrelsen i en färsk kartläggning. Ökningen, som har noterats sedan Socialstyrelsen började kartlägga förskrivningen av adhd-läkemedel år 2006, visar inga tecken på att stanna av. I september skrev Johan Söderlund, överläkare och speciali
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Flickor med autism – 8 lästips
- Ny bok ska hjälpa elevassistenter: ”Gör ofta ett otroligt jobb”
- 10 fakta om autism hos flickor – forskaren förklarar
- Sanna Hogman: "Varje morgon behöver jag omfamna min adhd"
- Så här funkar WISC-testet
- Experter i enkät: Svårare att känna igen autismsymptom hos flickor
- Studie: Autistiska tjejer bättre på att processa auditiv information