Nästa artikel

  • "Ibland hör jag pedagoger säga att de ska gå och lekträna med barnet, men lek är inte något man ska träna utan göra", säger Margareta Öhman.

Premium På vilka sätt hittar barn med autism in i leken och hur kan pedagoger i förskolan stötta dem? Psykologen Margareta Öhman är aktuell med boken ”När leken inte fungerar” och berättar för Special Nest om 11 tips på hur förskolepedagoger kan utveckla repetitiva lekar, stimulera fantasi och stärka samspel.

1. Lekens utmaningar för barn med autism ”Föreställning och samspel, ja all lek när man låtsas är ofta svår när man har autism. Neurotypiska barn rör sig ofta snabbt från det ena till det andra i leken. I fantasin kan de åla i en mörk tunnel som snabbt förvandlas till en rymdraket. De avverkar lek efter lek efter varandra inom ramen för samma lek. Barn med autism är mer i samma lek. Leker de bockarna bruse gör de det om och om igen.”   2. Se barnet ”Något som är viktigt

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Kategorier: 
Hjälpmedel
Annons