Nästa artikel

  • Specialpedagogerna Jenny Karlsson och Anna Morell har skrivit en bok om hur visuella stöd kan öka elevernas delaktighet i skolan.

  • Omslaget till boken.

Premium Om eleven inte känner sig delaktig och förstår undervisningen ökar risken för frånvaro och lägre måluppfyllelse. Men visuella stöd kan öka elevernas känsla av sammanhang – vilket inte minst gäller elever med npf-diagnoser som adhd och autism. Det berättar specialpedagogerna Jenny Karlsson och Anna Morell som har skrivit ”Elevdelaktighet i skolan”. Här ger de 7 tips till lärare som vill använda visuella stöd mer i undervisningen.

Tänk dig att du får hem ett stort paket från Ikea: en uppsjö olika delar ska monteras ihop till en bokhylla i vardagsrummet. Kruxet är att du bara får övergripande muntliga instruktioner från din partner i stället för en visuell steg för steg-guide på papper. Hur länge skulle det ta innan du gav upp och hellre började slötitta serier, frustrerad över den bristande vägledningen från din partner, som dessutom anser sig ha förklarat ”tydligt”? Detta är ett omarbetat exempel

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Kategorier: 
Metoder
Annons