Nästa artikel
Premium Kan VR-teknik stötta elever med problematisk frånvaro att komma till skolan? Det är läraren Filip Sterving övertygad om. Han har lagt ner hundratals timmar av sin lediga tid på att skapa lustfyllda läromiljöer i VR och med hjälp av tekniken har han fått elever som i flera år varit så kallade hemmasittare att återvända till skolbänken. För Special Nest berättar han om hur han gick till väga. ”Virtuella världar kan vara steget till att våga i den verkliga världen”, säger han.
När Filip Sterving för fyra år sedan blev färdig lärare började han jobba på en resursskola i Höganäs med en grupp elever med npf. Eleverna triggade ofta varandra och hamnade i ständiga konflikter och Filip Sterving märkte att det var svårt för honom att genomföra någon undervisning. Men eleverna hade ett gemensamt intresse för teknik och VR och därför bestämde han sig för att de skulle besöka en VR-studio. På plats fick de sätta på sig VR-glasögonen och sedan spela ett
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Hennes inlägg om autism hos kvinnor blev viralt
- Så kan förskolan stötta barn med autism: ”Viktigt att inte ge upp”
- Så här funkar WISC-testet
- Satsar på stödundervisning i mindre grupp – och skrotar extra anpassningar: "En orimlig förväntan som låter fin i teorin"
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Psykiatrin förändrar synen på autism och adhd
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor