Nästa artikel
Bra och varma relationer mellan elever och lärare kan hänga ihop med elevernas motivation att ingripa mot mobbning. Det visar en ny studie som Tomas Jungert, professor i psykologi vid Lunds universitet, har genomfört ihop med forskarna Barbara Piroddi och Robert Thornberg.
Tomas Jungert berättar om studien, som är baserad på 400 italienska skolbarn, i en artikel på webbplatsen forskning.se. Han nämner bland annat uttrycken inre kontra yttre motivation; det tidigare handlar om att man anser det som givande och meningsfullt att hjälpa andra medan det senare framför allt handlar om yttre belöningar. En varm relation mellan lärare och elever ökade elevernas inre motivation att stävja mobbning, samtidigt som en konfliktfylld relation i högre grad är kopplad till en yttre motivation till att hjälpa mobbningsoffer, visar studien.
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Läkaren: Elevers frånvaro kan bero på utmattningssyndrom
- Så kan förskolan stötta barn med autism: ”Viktigt att inte ge upp”
- Adhd-coacherna: ”Adhd är ingen defekt”
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?