Nästa artikel
Premium En ny avhandling vid Umeå universitet har tagit en närmare titt på hur barn med och utan autism planerar sina rörelser. Resultatet pekar bland annat på att barnen med autism har svårt att upprepa rörelser på ett konsekvent sätt. "De hade mycket mer variation i sitt eget utförande. Ena stunden kunde de genomföra uppgiften enkelt, i nästa var det inte lika lätt", säger forskaren Anna Bäckström i en intervju med Special Nest.
Pennan, besticken, bollkastningen – barn med autism har ofta motorik som funkar lite annorlunda, vilket verkar hänga med upp i vuxen ålder. Varför det är så vet ingen helt säkert. Därför har doktoranden Anna Bäckström vid Umeå universitet tagit en närmare titt på hur barn med autism planerar sina rörelser, och hur den förmågan utvecklas. Det här är motorisk planeringAnna Bäckströms avhandling handlar om motorisk planering, hon tar ett exempel för att förklara vad detta
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Samir Badran om adhd-diagnosen: "Jag har problem med struktur i mitt liv"
- När motorn saknas - om ADD
- Bristande exekutiva funktioner kan förklara svårigheten i att lämna sekter
- "Du med diagnos – sträck på dig!"
- 8 lästips om stress vid npf: Hushåll med energin!
- Ny resursskola på Öland ska ge autistiska elever tillbaka skolglädjen
- Andrea mobbades – vill jobba i skolan: "Mina erfarenheter kan bidra"