Birgitta Bäckström arbetar som specialpedagog med inriktning på tal, språk och kommunikation med ett långt professionellt liv bakom sig i de här frågorna. Birgitta har arbetat på SPSM (Specialpedagogiska Skolmyndigheten) med just språkstörning. I avsnitt 23 av Hjärnpodden diskuterar hon tillsammans med Kristina Bähr flera strategier man kan pröva i en lärsituation med ett barn eller elev med språkstörning.
De pratar även om andra svårigheter elever med språkstörning behöver få hjälp med, exempelvis sociala situationer då en bristande språklig förmåga ofta leder till fler missförstånd och det i sin tur kan skapa fler konflikter eller undandragande.
De här eleverna behöver ofta mer pedagogiskt stöd och socialt stöd under längre tid för att kunna lyckas i sitt skolarbete på ett optimalt sätt för sin förmåga, enligt Birgitta Bäckström.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Inte vanliga utbrott: Så känner du igen autistisk meltdown/shutdown
- Så här funkar WISC-testet
- Stockholm börjar med distansundervisning för elever med hög frånvaro: "Kan vara en stor fördel för vissa elever"
- Så kan förskolan bemöta barn i behov av mer stöd – 5 tips ur ny bok
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Ny forskning: Autister om stress, maskering och välmående på jobbet