Nästa artikel
Premium Motoriken tillsammans med sinnena, den så kallade sensomotoriken, är viktig för barnens kognitiva utveckling. Men motoriken befinner sig i motvind i dagens samhälle, inte minst på grund av ökat stillasittande framför skärmar och större barngrupper på mindre ytor i förskolorna. I en ny bok visar de sensomotoriska tränarna Pernilla Unevik och Åsa Hagdahl hur förskolepersonal kan göra för att främja barnens motoriska förmågor.
Specialpedagogen Pernilla Unevik och civilekonomen Åsa Hagdahl träffades på en utbildning i sensomotorik*. Båda har lång och egen erfarenhet av barn med neuropsykiatriska diagnoser som på olika sätt har haft svårigheter med inlärning – och båda har sett att sensomotorisk träning har hjälpt barnen på olika sätt. När de började föreläsa om kopplingen mellan barns motorik, sinnen och reflexer för personal inom skolan och förskolan märkte de att det saknades både kunskap och
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Rapport: Tidiga insatser avgörande för att stoppa läs- och skrivkrisen
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- Så här funkar WISC-testet
- Lästips: Starka känslor vid npf – och hur dessa kan hanteras
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Ny handbok i specialdidaktik – så kan lärare få fler elever att lyckas