Nästa artikel
Premium En autismdiagnos kan idag ställas vid cirka tvåårsåldern, men ofta dröjer det längre än så och därmed uteblir insatser som kan vara gynnsamma för barnets utveckling och mående. I en ny bok lyfter forskaren Elisabeth Nilsson Jobs förskolans viktiga roll för att identifiera autistiska beteenden och stötta vid behov. ”Vi borde fokusera mindre på diagnoser och mer på konkreta beteenden som barnet kan behöva uppbackning kring”, säger hon till Special Nest.
I sin avhandling från 2018 undersökte Elisabeth Nilsson Jobs förmågor – både styrkor och svårigheter – hos autistiska barn i treårsåldern. Hon kom bland annat fram till att barn med autism kan vara särskilt duktiga på att urskilja detaljer, lösa visuella uppgifter och lära sig saker utantill. Avhandlingen ledde till att hon fick frågan om att skriva en bok, vilket har resulterat i den nyss utkomna Autism i utvecklingsperspektiv där hon parallellt beskriver utvecklingen hos
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Gillberg aktuell med bok om komplex autismproblematik – vill stävja överdiagnostisering och se fler tvärprofessionella utredningsteam
- När utredningen uteblir – här får patienter med adhd-relaterade svårigheter stöd ändå: "Gruppformatet är superrelevant"
- Kärlek och relationer vid autism – 7 lästips
- Kraftig ökning av elever i anpassad grundskola – orsakerna oklara
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- ”Ofrivilliga blinkningar är vanligast”
- Så här funkar WISC-testet