Nästa artikel
Premium Ord som neurotypisk, neurodiversitet och neuromångfald hörs allt oftare i samtal om autism, adhd och andra diagnoser. Men vad betyder begreppen egentligen, och hur ska de användas? För att reda ut frågan har Special Nest talat med Elisabeth Nilsson Jobs, forskningsspecialist och utbildningsansvarig vid KIND, Karolinska Institutet.
Under lång tid har autism och adhd ofta beskrivits som störningar eller sjukdomar, något avvikande från en tänkt norm. Den synen har skapat stigma, och ofta härstammat från forskare och andra yrkesverksamma utan egna diagnoser och inifrånperspektiv. En del har inga problem med att använda diagnosbegreppen, men för andra känns det mer laddat. – Många känner att man utpekas som ”onormal” när man tillhör en diagnosgrupp, och det har föranlett en önskan om en annan vokabulär,
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Forskare: Har vi råd med att barn med adhd slås ut i skolan?
- Blandning av kemikalier under graviditet ökar risken för försenad språkutveckling: "Effekter som länge har gått under radarn"
- ”Resursslöseri att de högbegåvade barnen vantrivs och misslyckas”
- Ny bok med målet att förbättra gruppbostäder enligt LSS
- Ny studie om ögonkontakt vid autism: "Kan kännas överväldigande"
- Förslaget: Tydligare befogenheter för lärare att ingripa vid våld
- Live Special Nest: Sociala relationer i fritidshem