Hälsa- och habilitering, landstinget i Uppsala län, bedriver boll- och motorikträning för barn mellan åtta och tolv år med lättare motoriska svårigheter eller försenad motorisk utveckling. Den här hösten har fokus legat på fotboll inomhus.
Det är måndag eftermiddag. I Korskyrkans gympasal i Uppsala är fem barn ombytta till träningskläder samlade för fotboll.
Peter Marklund, tränare och Dan Ekman, sjukgymnast, leder uppropet som följs av genomgång av dagens träningspass. Bildstöd används för att göra det ännu tydligare och förenkla för alla deltagare. Föräldrar och andra vuxna sitter och tittar på. Stämningen är lugn men förväntansfull. Barnen har i olika grader behov av att få hjälp med samspelet och det motoriska. Många behöver även få hjälp att fokusera på det som ska utföras.
Den största skillnaden mot en träning i en fotbollsklubb är tydligheten. Tränaren Peter Marklund använder sig av ett ytterst pedagogiskt sätt att förklara varje moment. Tydlighet, förväntan på full uppmärksamhet av varje deltagare och enkel struktur ger varje deltagare möjligheter att vara med och träna efter sin egen förmåga.
– Vi försöker efterlikna en ”riktig” träning så att man känner igen sig om man skulle börja med fotboll i en klubb till exempel. Vi förenklar det, säger Peter Marklund.
Tränar motorik och koncentration
Musiken slås på och det är löpning under glada tillrop som gäller. Peter Markund och Dan Ekman turas om att ge ”high five” till barnen som springer i en cirkel i gympasalen.
– Nu ska vi leka monster, utbrister Peter Marklund, till barnens förtjusning.
Det innebär att deltagarna får ta sig från ena till andra sidan gymnastiksalens kortända där ”monstren” lurar. Leken är bra för att träna upp motorik och koncentration.
Efter avslutad uppvärmning och lek är det dags för teknikträning i fotboll. Att träna passning och skott i mål står på programmet, och deltagarna får tänka på att springa åt rätt håll också – bra för spelförståelsen.
Det följs av skott på mål där Peter marklund lär ut knepet att vinkla foten och lägga den lite under bollen för att få till ett skott som får bollen att lyfta. Barnen har sedan tidigare lärt dig att passa bollen med att sparka bollen med en bredsida för att bollen ska gå så rakt som möjligt till sin medspelare.
Socialt och roligt
Till sist blir det match mellan två lag där både deltagare och tränare ingår.
Tommy Johansson, nio år, tillhör dem som verkligen gillar måndagskvällarna i gympasalen.
– Det roligaste i dag var att öva på att passa och springa, säger Tommy.
Han har bra kondition då han tränar ett par gånger i veckan. Taekwando är en annan favoritsport som hjälpt Tommy att utvecklas motoriskt och socialt. När han var mindre var han ganska stel och klumpig, vilket inte alls märks nu.
– Vi har tänkt att den kognitiva utvecklingen måste följas av en motorisk utveckling, förklarar Tommys mamma Git Roxström.
I likhet med Tommy ser hon det som en socialt rolig grej med bra träning och har därför inget emot att åka de fyra milen till boll- och motorikträningen. Habiliteringen i Uppsalas upptagningsområde är ganska stort.
– Tommy har utvecklats. I början ville han inte åka till Uppsala och träna fotboll men det gick över, säger Git Roxström.
Varje barns utveckling dokumenteras och tas med i den habiliteringsplan som görs årligen för alla barn som är inskrivna inom habiliteringen. Det är för den sakens skull en sjukgymnast deltar på varje pass i boll- och motorikgruppen.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Vanligt med PTSD bland autistiska patienter i vuxenpsykiatrin
- Forskare sågar skoltrender: "Att elever har olika lärstilar är en myt"
- “De som tränar utvecklas motoriskt och socialt”
- Adhd – fantastiskt, fruktansvärt och alldeles underbart
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Diagnosen PDA används trots kritik
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån