Nästa artikel
Premium En stor grupp barn och ungdomar dricker energidrycker. Många av dem drabbas av biverkningar, som huvudvärk och koncentrationsproblem. Den som har adhd får ofta höra att dryckerna är extra farliga för dem. Men vad vet man egentligen om riskerna? Special Nest ringde upp Kerstin Malmberg, överläkare inom barn- och ungdomspsykiatri.
Energidrycker är läskedrycker som innehåller koffein, och ibland även andra ämnen som glukuronolakton, taurin och B-vitaminer. Generellt är energidrycker inte farliga att dricka i måttliga mängder, enligt Livsmedelsverket. Dock kan man drabbas av biverkningar om man dricker för mycket. Särskilt unga ska vara försiktiga, eftersom de är känsliga för koffein. Ändå är det många unga som dricker energidrycker. Enligt en rapport från den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerh
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- "Jag är psykolog men hade inte hört talas om PDA tidigare"
- Allt mer fokus på samspelet mellan funktion och miljö vid autism och adhd
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Försäkring vid npf-diagnos – ett snårigt skydd
- Så kan arbetslivet funka bättre för autistiska personer – enligt unika bolaget