Nästa artikel
Konsumtion av D-vitamin under graviditeten kan minska risk för adhd-symtom, visar ny dansk studie.
Undersökningen omfattade 1 233 barn i Odense i Danmark. Resultatet visar att hög koncentration av D-vitamin i navelsträngsblodet medförde minskad risk för adhd-symtom hos barnet när det var 2,5 år gammalt.
– Trenden är tydlig. Mödrarna som åt D-vitamin, och hade en D-vitaminhalt i navelsträngsblodet som var över 25 nmol/l, fick barn med färre adhd-symptom, säger Niels Bilenberg, professor i barn- och ungdomspsykiatri vid Syddansk universitetet tillika en av forskarna bakom studien.
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Unik forskning om skillnader beroende på diagnosålder vid autism
- Lästips: Autism och adhd hos äldre
- Gränslösa föräldrakontakter stressar lärare – ny studie
- 10 märkliga saker neurotypiker gör
- Kändisar med npf
- Kan epigenetik hjälpa oss att förstå NPF-diagnoser?
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor