Tre av fyra Skolkuratorer i Sverige upplever att de inte hinner eller knappt hinner med sina arbetsuppgifter, visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av Akademikerförbundet SSR. Det rapporterar SvD.
Arbetsbelastningen har ökat och möjligheten till att förebygga elevers ohälsa och stötta lärare är för liten, enligt undersökningen. Nio av tio säger att arbetet är helt eller delvis akutstyrt.
De kuratorer som har fyra eller fler skolor att ansvara för anser i högre grad att möjligheterna att vara tillgänglig för eleverna är för dåliga, trots att lagen kräver det. På papperet är lagstiftningen tydlig: Nolltolerans gäller mot kränkningar eller våld i skolan. Som barn ska du omedelbart få stöd. Ansvaret är skolhuvudmannens. En nyckelperson i det arbetet är just skolkuratorn.
En orsak till varför kuratorerna upplever att arbetsuppgifterna inte hinns med i tillräcklig utsträckning är elevunderlaget. Över hälften av de tillfrågade i undersökningen har från 500 upp till 1 000 elever.
Totalt omfattar undersökningen 631 intervjuer, som genomfördes 4-24 november 2015. Svarsfrekvensen är 54 procent.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- 8 lästips om stress vid npf: Hushåll med energin!
- "Neurotypiker har ett starkt behov av bekräftelse"
- Impressiv språkstörning kopplas till lägre betyg
- Hantera tröttheten: 10 energitips för autistiska personer
- Stimma, self care och safe food – kläder inspirerade av npf-vardagen
- Svårfångade känslor: Färgkodade akutlappar kan hjälpa personer med autism att sätta ord på ångest
- Ny resursskola på Öland ska ge autistiska elever tillbaka skolglädjen