Tre av fyra Skolkuratorer i Sverige upplever att de inte hinner eller knappt hinner med sina arbetsuppgifter, visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av Akademikerförbundet SSR. Det rapporterar SvD.
Arbetsbelastningen har ökat och möjligheten till att förebygga elevers ohälsa och stötta lärare är för liten, enligt undersökningen. Nio av tio säger att arbetet är helt eller delvis akutstyrt.
De kuratorer som har fyra eller fler skolor att ansvara för anser i högre grad att möjligheterna att vara tillgänglig för eleverna är för dåliga, trots att lagen kräver det. På papperet är lagstiftningen tydlig: Nolltolerans gäller mot kränkningar eller våld i skolan. Som barn ska du omedelbart få stöd. Ansvaret är skolhuvudmannens. En nyckelperson i det arbetet är just skolkuratorn.
En orsak till varför kuratorerna upplever att arbetsuppgifterna inte hinns med i tillräcklig utsträckning är elevunderlaget. Över hälften av de tillfrågade i undersökningen har från 500 upp till 1 000 elever.
Totalt omfattar undersökningen 631 intervjuer, som genomfördes 4-24 november 2015. Svarsfrekvensen är 54 procent.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- Så kan vården lyckas med behandling av psykiatrisk samsjuklighet vid autism: "Många får inte hjälp och deras lidande förlängs"
- Så här funkar WISC-testet
- Forskare sågar skoltrender: "Att elever har olika lärstilar är en myt"
- Ny forskning: Tydlig koppling mellan adhd och övervikt hos barn
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Från tjat till prat – ny bok om samtalsmetoder som kan underlätta vardagen för familjer med npf: "Bara ord är ofta inte tillräckliga"