År 2014 fick Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, 3 755 rådgivningsuppdrag från Sveriges skolor. Hälften av den, 1 827, rörde pojkar medan 970 uppdrag handlade om flickor. Resterande uppdrag berörde blandade grupper. Oproportioneligt, enligt SPSM.
– Vi vill studera snedfördelningen närmare. Vi kommer särskilt att titta på förfrågningar gällande elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, säger Charlotta Pettersson, nationell samordnare för forskning och utveckling på SPSM till Lärarnas Nyheter i juni 2015.
SPSM ska undersöka om beskrivningen av pojkars och flickors svårigheter varierar. De ska också utreda om rådgivarna själva lägger olika mycket tid på frågor beroende på vilket kön de handlar om. I undersökningen ska rektorer och specialpedagoger intervjuas. En av frågeställningarna är "betraktas flickors svårigheter oftare som en fråga för skolkurator än specialpedagog och är det isåfall rimligt?"
– Förhoppningsvis kommer det att leda till att skolor börjar jobba med stöd till flickor tidigare, säger Charlotta Pettersson.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Undvik utmattning vid adhd och autism – psykologens bästa råd
- Detta innebär autistisk utbrändhet: ”Tyvärr väldigt vanligt”
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Hantera stress vid npf: ”Inte egoistiskt att prioritera sig själv”
- Allt tunnare gräns mellan autismdiagnos och autistiska drag
- Så kan elever med adhd stöttas i skolan – 6 tips till lärare
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem