Nästa artikel

  • Spelaren får en instruktion av den gröna draken, exempelvis att laga mat eller städa rummet. Samtidigt kan ljudet från en fluga eller radion störa spelaren.

  • Matti Laine är professor i psykologi vid Åbo Akademi i Finland.

Premium Allt fler företag och forskare vill se att vården lägger till spel i verktygslådan. Ett finskt företag utvecklar ett nytt spel som ska spegla de kognitiva kraven i vardagen, och därmed ge en fingervisning om symptom som är typiska för adhd.

Barnet tar på sig VR-glasögonen. En drake ger barnet instruktioner om en rad vardagsuppgifter som ska ihågkommas och utföras, såsom att städa rummet eller packa inför fotbollsträningen. Barnet styr sig i ett virtuellt hem med distraherade ljud och prylar. Typiska saker som är utmanande för en person med adhd. Spelet heter Epeli och står för Executive Perfomance in Everyday Living, vilket kan översättas till ”exekutiv funktion i vardagen”, samtidigt som ”peli” också betyder

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Kategorier: 
Liv & Hem
Annons