Nästa artikel
      
    
  Premium En autismdiagnos kan idag ställas vid cirka tvåårsåldern, men ofta dröjer det längre än så och därmed uteblir insatser som kan vara gynnsamma för barnets utveckling och mående. I en ny bok lyfter forskaren Elisabeth Nilsson Jobs förskolans viktiga roll för att identifiera autistiska beteenden och stötta vid behov. ”Vi borde fokusera mindre på diagnoser och mer på konkreta beteenden som barnet kan behöva uppbackning kring”, säger hon till Special Nest.
      I sin avhandling från 2018 undersökte Elisabeth Nilsson Jobs förmågor – både styrkor och svårigheter – hos autistiska barn i treårsåldern. Hon kom bland annat fram till att barn med autism kan vara särskilt duktiga på att urskilja detaljer, lösa visuella uppgifter och lära sig saker utantill. Avhandlingen ledde till att hon fick frågan om att skriva en bok, vilket har resulterat i den nyss utkomna Autism i utvecklingsperspektiv där hon parallellt beskriver utvecklingen hos
Liknande innehåll
          Annons
          
    
          
        
          Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
 - Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
 - KAT-kittet hjälper till att identifiera känslor
 - Så här funkar WISC-testet
 - Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
 - Imvi Labs vill förbättra ögonens läsförmåga med VR-teknik
 - Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin