Nästa artikel
Premium När batterier är på väg att ta slut måste de laddas med ny energi. Samma sak gäller för elever som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. För det tar mycket kraft att klara av skoldagen när de exekutiva funktionerna är nedsatta, menar specialpedagogen Veronica Gustafsson. Med sin nya bok ”Elever som utmanar oss” vill hon hjälpa lärarna att hitta kompensatoriska lösningar och anpassningar som fungerar.
– Många av de elever som jag skriver om har problematik som ryms inom npf, men utmaningarna gäller inte bara elever med diagnos. Det kan också handla om depression eller bristande språkförmåga. Anledningarna till att exekutiva förmågor brister kan vara många, säger Veronica Gustafsson. Veronica Gustafsson är lärare och specialpedagog på Ljungenskolan i skånska Vellinge. När Special Nest möter henne för en intervju på ett café i närheten, talar hon om vikten av att öka lä
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Så kan lärare stötta vid språkstörning: ”Finns en okunskap i skolan”
- Autism i arbetslivet: ”Kompetens borde avgöra – inte social förmåga”
- Tarmsjukdomen IBD hos mamman kopplat till autism hos barnet
- Ny handbok ska effektivisera lärarnas dokumentation – 5 tips ur den
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Lästips: Starka känslor vid npf – och hur dessa kan hanteras
- Språkdebatten fortsätter: ”Speglar att något håller på att hända i synen på autism”