Nästa artikel

  • "Fördelen med hinderbanan är att den ger eleverna en tydlig struktur att utgå ifrån. Man behöver inte lita till sin egen inspiration", säger Veronica Grönte.

  • Veronica Grönte har utvecklat läromedlet Pennvässaren.

Premium En dramaturgisk minihinderbana där en huvudkaraktär måste lösa ett problem för att nå fram till målet. Det är en sammanfattning av en skrivövning i "Pennvässaren" – vars syfte är att utveckla grundskolelevers skrivförmåga och berättarglädje. Special Nest har intervjuat läraren Veronica Grönte, som har skapat läromedlet.

I slutet på 90-talet var Veronica Grönte, då fyllda 40 år, trött på läraryrket och bestämde sig för att skifta spår i arbetslivet. Hon gick en tv- och videoproduktionsutbildning där hon bland annat fick lära sig grunderna i berättarteknik, det vill säga hur man med till synes enkla knep kan dramatisera ihop en historia. Det handlar till exempel om att använda sig av en huvudkaraktär som stöter på problem eller som möter en skurk, men som (förhoppningsvis) finner en lösn

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Kategorier: 
Metoder
Annons