I tyska Aachen har en gymnasieskola infört flextid för eleverna. Sedan februari har rektorn Wilfried Bock anpassat skolschemat till pubertetens sovrytm, och eleverna väljer själva om de vill börja klockan 8 eller klockan 9. Det skriver Skolvärlden.
I en enkät inför försöket i skolan angav ungefär hälften av alla elever att de skulle komma senare om de fick. Men nu är det mellan 80 och 85 procent som inte kommer till skolan förrän klockan nio.
För att se hur de friare sovtiderna påverkar eleverna har professor Till Roenneberg samlat in aktivitets- och sovinformation från 49 elever och har låtit 150 elever föra sovdagböcker med uppgifter om vikt, längd, sömn och skolstart. Resultatet ska presenteras senare i år.
Skolan praktiserar sedan länge den så kallade Dalton-idén att låta eleverna ta ansvar för sin planering och inlärning själva. Eleverna har tid till fritt förfogande då de får arbeta hemma, i grupper, med internet eller genom att fråga en lärare som står till förfogande. Den som vill kan flytta studietiden till håltimmar, i stället för att hänga omkring då.
Kronotyp-teorin
Försöket med flextid bygger på teorin om att alla människor har sin egen kronotyp, vilket betyder att de har olika lätt att gå upp på morgonen och orkar vara uppe olika länge på kvällen. Man skiljer mellan extremerna den tidiga lärkan (sover 21:00-5:00) och (natt-)ugglan (sover 5:00–13:00), men de flesta ligger däremellan.
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- Så här funkar WISC-testet
- Inte vanliga utbrott: Så känner du igen autistisk meltdown/shutdown
- När du tvingas spela en roll – detta är maskering vid autism: 5 lästips
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- När motorn saknas - om ADD