Nästa artikel
Premium Stora inlärningssvårigheter, ständiga misslyckanden och återkommande oro. Så kan lektionerna te sig för elever som har matematiksvårigheter – ett fenomen som är relativt ouppmärksammat jämfört med dyslexi. Special Nest intervjuar matematikläraren och forskaren Ingemar Karlsson som är aktuell med en bok i ämnet.
Jacob går i årskurs nio och fick under förra läsåret icke godkänt i matematik. Han har svårt att förstå ekvationer och på proven låser det sig för honom – han tycker att han då har glömt allting som han har lärt sig. Under årskurs sju tog inlärningsproblemen fart, inte bara i matematik utan också i naturämnena. Motgångarna har lett till mycket frånvaro för hans del. Det blir inte bättre av att han har haft svårt att fokusera i den högljudda klassrumsmiljön, dessutom h
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Så kan socialtjänsten utreda problematisk skolfrånvaro – konkreta verktyg i ny bok: "Måste förstå vilka familjer vi möter"
- Så här funkar WISC-testet
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Så fungerar adhd-medicin
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån