Nästa artikel
Premium Stora inlärningssvårigheter, ständiga misslyckanden och återkommande oro. Så kan lektionerna te sig för elever som har matematiksvårigheter – ett fenomen som är relativt ouppmärksammat jämfört med dyslexi. Special Nest intervjuar matematikläraren och forskaren Ingemar Karlsson som är aktuell med en bok i ämnet.
Jacob går i årskurs nio och fick under förra läsåret icke godkänt i matematik. Han har svårt att förstå ekvationer och på proven låser det sig för honom – han tycker att han då har glömt allting som han har lärt sig. Under årskurs sju tog inlärningsproblemen fart, inte bara i matematik utan också i naturämnena. Motgångarna har lett till mycket frånvaro för hans del. Det blir inte bättre av att han har haft svårt att fokusera i den högljudda klassrumsmiljön, dessutom h
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Vad forskarna vet om prenatalt paracetamol och npf
- Ny mottagning i Skåne för diagnostisk omprövning av adhd och autism
- Malin Roca Ahlgren: "Jag vill lyfta flickor med npf"
- ”Lär barnet: Du är inte dina prestationer”
- Kollen-modellen kan öka skolans funktionskompetens
- Ny bok med tips på pedagogisk tillgänglighet vid högre studier
- Så kan lärare utveckla pedagogisk takt