Nästa artikel
Premium Suck, inte grupparbete igen! Orättvisan upplevs ofta som inbyggd i denna arbetsform: vissa elever drar ett tungt lass, andra är mer passiva – och de tystlåtna och tillbakadragna riskerar att hamna i skymundan. Samtidigt står lärarna inför den svåra uppgiften att bedöma varje elevs individuella kunskaper när insatsen skett kollektivt. ”Bedömningsfrågan har varit och är problematisk vid grupparbeten”, säger gymnasieläraren och forskaren Johan Forsell som har disputerat med en avhandling om lärares och elevers syn på denna omdiskuterade undervisningsform.
Grupparbeten är fortfarande en relativt vanlig arbetsform i skolan, en återkommande fråga i den pedagogiska debatten och någonting som väcker känslor hos både lärare och elever. Det har Johan Forsell sett som gymnasielärare, där han själv har märkt att grupparbeten kan vara notoriskt svårbedömda. I sin avhandling, som han nyligen lade fram vid Linköpings universitet, har han därför bland annat undersökt hur lärare och elever på gymnasiet upplever grupparbeten – med fokus p
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Värt att veta om dyskalkyli – 5 lästips om en relativt okänd diagnos
- Skolor i Stockholm testar senare skolstart för elever
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Så arbetar Ånge med att förebygga och vända frånvaro i skolan
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Så här funkar WISC-testet