Nästa artikel
Premium Sociala svårigheter och mobbning kan leda till elevfrånvaro, men omfattande frånvaro byggs ofta upp över tid och beror på flera sammanflätade faktorer – till exempel att eleven börjar halka efter i studierna, må allt sämre och förlora kontakten med skolan. Specialpedagogen Tobias Forsell har i sin avhandling intervjuat elever, föräldrar och lärare för att ta reda på hur problematisk frånvaro kan uppstå och åtgärdas. Special Nest ringde upp honom.
Idén till avhandlingen kläcktes i samband med att specialpedagogen Tobias Forsell under 2014 blev involverad i Tillbaka till skolan, ett samverkansprojekt mellan grundskolan och socialtjänsten i Skellefteå kommun. Projektet handlade om att utveckla rutiner för att hantera problematisk skolfrånvaro, men också att stödja skolor i arbetet att hjälpa elever tillbaka till skolan. För honom blev arbetet en väckarklocka. Han förvånades över att det var så pass många elever som hade en o
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Tips: 15 Npf-vänliga julklappar
- Hon skriver om livet med tvångssyndrom och kronisk migrän
- Regression vid autism – vad vi vet och inte vet
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Mobbning vid autism och adhd: 4 lästips
- Från lidande till autistiskt välbefinnande – unik forskning om en förbisedd fråga: "Vi är inte vana att prata om positiva sidor"
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor