Nästa artikel
Premium Sociala svårigheter och mobbning kan leda till elevfrånvaro, men omfattande frånvaro byggs ofta upp över tid och beror på flera sammanflätade faktorer – till exempel att eleven börjar halka efter i studierna, må allt sämre och förlora kontakten med skolan. Specialpedagogen Tobias Forsell har i sin avhandling intervjuat elever, föräldrar och lärare för att ta reda på hur problematisk frånvaro kan uppstå och åtgärdas. Special Nest ringde upp honom.
Idén till avhandlingen kläcktes i samband med att specialpedagogen Tobias Forsell under 2014 blev involverad i Tillbaka till skolan, ett samverkansprojekt mellan grundskolan och socialtjänsten i Skellefteå kommun. Projektet handlade om att utveckla rutiner för att hantera problematisk skolfrånvaro, men också att stödja skolor i arbetet att hjälpa elever tillbaka till skolan. För honom blev arbetet en väckarklocka. Han förvånades över att det var så pass många elever som hade en o
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- Personliga berättelser om autism och adhd kan stärka och inspirera
- Hon sprider kunskap om npf inom gymnastiken
- Allt längre lista med världskändisar som har npf
- ”Nu vill jag inte vara tyst längre”
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor