Nästa artikel
Premium Frånvaro är ett stort problem som berör tiotusentals elever varje termin. Orsakerna är flera och komplexa, men tydligt är att elever med autism och adhd är extra drabbade. Samtidigt är det vanligt att skolor missar att registrera frånvaro och förblir passiva när eleven har börjat utebli. Den bokaktuella skoldebattören Aggie Öhman har skapat en forskningsbaserad modell för att skolor ska kunna arbeta mer datadrivet och proaktivt med frågan. "Att screena frånvaro varje eller varannan vecka borde vara ett givet arbetssätt" säger hon till Special Nest.
Civilekonomen, författaren och debattören Aggie Öhman är grundare av Prinsmodellen, ett forskningsbaserat och datadrivet arbetssätt för att identifiera, analysera och åtgärda skolfrånvaro. Hennes engagemang i skolfrågor tog fart 2010 när hon startade bloggen "Prestationsprinsen" och skrev inlägg om skolsituationen och vardagen för barn som tänker, känner och gör annorlunda än genomsnittet. Några år senare började hon föreläsa om frånvaro och skapade så småningom Prinsmod
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- När startsträckan är lång – ny behandling för igångsättning vid add
- Nya riktlinjer ska stötta yrkesverksamma med autism och adhd
- Ny internetbehandling för ätstörningen ARFID
- Växande intresse för extrem kravkänslighet hos barn
- Så här funkar WISC-testet
- Diagnosen PDA används trots kritik
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor