Nästa artikel
Premium I Göteborg startades för några år sedan ett tvärprofessionellt team för att få bukt med den växande problematiska skolfrånvaron. Socionomerna Sofia Ward och Ausdis Collberg deltog i teamet och delar här med sig av sina erfarenheter. De betonar vikten av att upptäcka problemen tidigt och göra grundliga kartläggningar av orsakerna.
Skolan, socialtjänsten och barn- och ungdomspsykiatrin på Hisingen i Göteborg hade inom sina respektive områden sett en tydlig ökning av elever med problematisk frånvaro, ett fenomen som har varit flitigt omdiskuterat i skolvärlden de senaste åren och som Special Nest rapporterar återkommande om, se till exempel här, här och här. Dessa aktörer såg ett starkt behov av bättre samverkan i arbetet mot denna typ av omfattande frånvaro och skapade därför under 2019 TIPS-teamet, som s
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Från rastlös i skolan till skyttekung – bandystjärnan om adhd
- Självskadebeteende kopplat till ökad risk för självmord vid autism
- Så här funkar WISC-testet
- Komma ut i arbete – en utmaning för unga med autism och adhd
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Hitta vägen framåt: Så gör motiverande samtal skillnad vid autism och adhd