Nästa artikel
Premium I Göteborg startades för några år sedan ett tvärprofessionellt team för att få bukt med den växande problematiska skolfrånvaron. Socionomerna Sofia Ward och Ausdis Collberg deltog i teamet och delar här med sig av sina erfarenheter. De betonar vikten av att upptäcka problemen tidigt och göra grundliga kartläggningar av orsakerna.
Skolan, socialtjänsten och barn- och ungdomspsykiatrin på Hisingen i Göteborg hade inom sina respektive områden sett en tydlig ökning av elever med problematisk frånvaro, ett fenomen som har varit flitigt omdiskuterat i skolvärlden de senaste åren och som Special Nest rapporterar återkommande om, se till exempel här, här och här. Dessa aktörer såg ett starkt behov av bättre samverkan i arbetet mot denna typ av omfattande frånvaro och skapade därför under 2019 TIPS-teamet, som s
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Rapport: Tidiga insatser avgörande för att stoppa läs- och skrivkrisen
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- Så här funkar WISC-testet
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- 10 märkliga saker neurotypiker gör
- Tvångets grepp – 4 lästips om OCD