Nästa artikel
Premium I Göteborg startades för några år sedan ett tvärprofessionellt team för att få bukt med den växande problematiska skolfrånvaron. Socionomerna Sofia Ward och Ausdis Collberg deltog i teamet och delar här med sig av sina erfarenheter. De betonar vikten av att upptäcka problemen tidigt och göra grundliga kartläggningar av orsakerna.
Skolan, socialtjänsten och barn- och ungdomspsykiatrin på Hisingen i Göteborg hade inom sina respektive områden sett en tydlig ökning av elever med problematisk frånvaro, ett fenomen som har varit flitigt omdiskuterat i skolvärlden de senaste åren och som Special Nest rapporterar återkommande om, se till exempel här, här och här. Dessa aktörer såg ett starkt behov av bättre samverkan i arbetet mot denna typ av omfattande frånvaro och skapade därför under 2019 TIPS-teamet, som s
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Lästips: Starka känslor vid npf – och hur dessa kan hanteras
- Så kan lärare stötta vid språkstörning: ”Finns en okunskap i skolan”
- Språkdebatten fortsätter: ”Speglar att något håller på att hända i synen på autism”
- Tarmsjukdomen IBD hos mamman kopplat till autism hos barnet
- Ny handbok ska effektivisera lärarnas dokumentation – 5 tips ur den
- Autism i arbetslivet: ”Kompetens borde avgöra – inte social förmåga”
- Så här funkar WISC-testet