Nästa artikel
Svenska forskare har upptäckt att ökad serotoninnivå, tvärtom mot vad man tidigare trott, stärker ångesten hos personer med social fobi.
Tidigare har man trott att personer med social fobi har låga halter av signalämnet serotonin. Man har därför behandlat social fobi med så kallade SSRI-preparat som förändrar mängden av signalämnet serotonin i hjärnan. Men läkare vid Uppsala Universitet hävdar nu att det är helt tvärtom. De har studerat fenomenet och kommit fram till att personer med social fobi tillverkar för mycket serotonin. Ju mer serotonin som tillverkas, desto räddare är patienterna i sociala situationer.
Studien publicerades i JAMA Psychiatry
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- 10 tips på böcker med npf-fokus inför semestern
- "Jag är psykolog men hade inte hört talas om PDA tidigare"
- Allt mer fokus på samspelet mellan funktion och miljö vid autism och adhd
- Så kan arbetslivet funka bättre för autistiska personer – enligt unika bolaget
- Försäkring vid npf-diagnos – ett snårigt skydd
- Vanligt med PTSD bland autistiska patienter i vuxenpsykiatrin
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"