Nästa artikel
Premium I Jämtland har ett nytt gymnasieprogram startat i höst för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar eller andra utmaningar som gör det svårt för dem att klara av skolan. Här utgår anpassningar och miljö från elevernas behov. Just nu får 14 elever chansen att studera på programmet och påverka undervisningens utformning. ”Varje lärare anpassar för varje elev – aldrig tvärtom”, säger specialpedagogen Cecilia Tengelin.
– Här studerar elever som tidigare har haft svårt att gå i skolan och som kanske har gått i en mindre grupp. De kan ha stora pedagogiska behov, social ångest eller utmaningar med att klara av större sammanhang, säger Märith Jonsson. – Många av våra elever har svårt med det sociala samspelet, men vissa har aldrig blivit utredda och det behövs inte. Däremot måste det finnas dokumenterade svårigheter och ett önskemål från dem själva att läsa här, säger Cecilia Tengelin.
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Så kan lärare stötta vid språkstörning: ”Finns en okunskap i skolan”
- Autism i arbetslivet: ”Kompetens borde avgöra – inte social förmåga”
- Tarmsjukdomen IBD hos mamman kopplat till autism hos barnet
- Ny handbok ska effektivisera lärarnas dokumentation – 5 tips ur den
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Lästips: Starka känslor vid npf – och hur dessa kan hanteras
- Språkdebatten fortsätter: ”Speglar att något håller på att hända i synen på autism”