Skolorna, som har elever från förskolan till årskurs sex, tror att pedagoghundarna kan hjälpa barn med till exempel autism, asperger eller adhd att må bättre i skolan. Bakgrunden är att skolans personal har märkt att många av barnen med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är frånvarande oftare än andra elever. Detta rapporterar Sveriges Radio.
– Framför allt har vi tänkt att hunden ska träffa barn som har svårt att finna sig tillrätta i ett klassrum och som behöver ha extra hjälp och stöd. Det handlar många gånger om barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar av olika slag. Inte minst om man har autism så kan en hund vara ett sätt att skapa goda relationer och få kontakt på ett annat sätt, säger Marita Kennedy, rektor på enheten Nidingen på Fjordskolan i Kungsbacka, till Sveriges Radio.
Populärt innehåll idag
- Vad forskarna vet om prenatalt paracetamol och npf
- Ny mottagning i Skåne för diagnostisk omprövning av adhd och autism
- Malin Roca Ahlgren: "Jag vill lyfta flickor med npf"
- ”Lär barnet: Du är inte dina prestationer”
- Kollen-modellen kan öka skolans funktionskompetens
- Ny bok med tips på pedagogisk tillgänglighet vid högre studier
- Så kan lärare utveckla pedagogisk takt