Nästa artikel
Premium Det finns tydliga samband mellan språkstörning och ytterligare neuropsykiatriska svårigheter. Det har flera forskare sett.
– Jag tror att språkförmåga är en av våra viktigaste kognitiva förmågor. Det kan säkert finnas en liten grupp barn som enbart har problem med språket men ofta hänger de språkliga svårigheterna samman med andra saker, t.ex. annorlunda kontakt och beteende säger Carmela Miniscalco, logoped och universitetslektor. Hon har arbetat som logoped sedan 1986. I hennes forskning har det visat sig att fler än hälften av de barn som vid 2,5 års ålder har språkliga svårigheter senare vis
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Så kan elever med lässvårigheter stöttas – forskaren förklarar
- Krokom startar resursspår för elever med autism
- "Jag vill belysa några ljuspunkter – hopplösheten får man ändå"
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Så här funkar WISC-testet
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer