Det är forskare vid Kings College i London som har genomfört en undersökning och utvärdering, publicerad i vetenskapstidskriften The Lancet, av föräldraledd intervention (ingripande) bland 152 barn som är diagnostiserade med autism. Hälften av barnen fick när de var 2 till 4 år sedvanligt stöd, medan föräldrarna till andra hälften av barnen fick tolv terapisessioner och sex stödsessioner under sex månader samt olika lek- och kommunikationsövningar i 20-30 minuter per dag. Inledningsvis hade båda grupperna lika svårartade symptom, men efter sex år – när barnen var 7-11 år – utkristalliserade sig skillnader mellan barnen. Gruppen barn som fick den utökade interventionen hade 17 procent lägre svårighetsgrad av autismsymtom jämfört med de andra barnen.
Populärt innehåll idag
- Svårfångade känslor: Färgkodade akutlappar kan hjälpa personer med autism att sätta ord på ångest
- Personliga berättelser om adhd och autism som kan stärka och inspirera
- Avvisning: svårtyglad känsla vid adhd
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- ”Ofrivilliga blinkningar är vanligast”
- Social träning i skolmiljö för elever med autism – så funkar Skolkontakt: "I gruppen är det okej att vara sårbar"
- Försvarsmakten öppnar för personer med ”lindrig” adhd