Det är forskare vid Kings College i London som har genomfört en undersökning och utvärdering, publicerad i vetenskapstidskriften The Lancet, av föräldraledd intervention (ingripande) bland 152 barn som är diagnostiserade med autism. Hälften av barnen fick när de var 2 till 4 år sedvanligt stöd, medan föräldrarna till andra hälften av barnen fick tolv terapisessioner och sex stödsessioner under sex månader samt olika lek- och kommunikationsövningar i 20-30 minuter per dag. Inledningsvis hade båda grupperna lika svårartade symptom, men efter sex år – när barnen var 7-11 år – utkristalliserade sig skillnader mellan barnen. Gruppen barn som fick den utökade interventionen hade 17 procent lägre svårighetsgrad av autismsymtom jämfört med de andra barnen.
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Rapport: Tidiga insatser avgörande för att stoppa läs- och skrivkrisen
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- Så här funkar WISC-testet
- Lästips: Starka känslor vid npf – och hur dessa kan hanteras
- Ny handbok i specialdidaktik – så kan lärare få fler elever att lyckas
- När du tvingas spela en roll – detta är maskering vid autism: 5 lästips