Självmordstankar (65%), psykisk ohälsa och ensamhet toppar samtalsämnena på Mind Självmordslinjen. Drygt 14 600 kontakter har Mind tagit emot via stödlinjens telefon, chatt och mejl sedan starten dygnet runt för lite mer än ett halvår sedan i oktober 2015.
– Det är många fler än vi kunnat föreställa oss som hör av sig. Behovet av att prata när man mår dåligt är enormt och vi får ofta höra att vårt stöd har varit livsviktigt, säger Johanna Nordin, verksamhetsansvarig på Mind i ett pressmeddelande.
De flesta stödsökande till Mind Självmordslinjen är unga kvinnor, framför allt via chatten. Männen är fortsatt svåra att nå men hör av sig i större utsträckning via telefon jämfört med chatt. De flesta samtalen kommer in på kvällar och nätter. En del av dem som hör av sig är mycket unga.
– Skrämmande är också att vi har yngre personer som hör av sig, ända ner i tioårsåldern, säger Johanna Nordin.
Trycket på Mind Självmordslinjen har varit hårt sedan start och det är långt ifrån alla som kommer fram. Men dagligen får också Mind återkoppling från personer som berättar att de blivit hjälpta på olika sätt efter att ha pratat med Självmordslinjen. Ett av Minds främsta mål just nu är att kunna ta emot alla som hör av sig till Självmordslinjen. Men för att kunna göra det så behövs det mer pengar, inte minst i form av offentliga medel, för att kunna utbilda fler volontärer.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Hon slutade med adhd-medicin: ”Jag har fått bråka med psykiatrin”
- Idol-finalisten Margaux Flavet hyllas för sin öppenhet om autism
- Här ges distansundervisning som särskilt stöd: ”Måste ha rimliga förväntningar och inte tro att detta kommer att lösa allt”
- Så här funkar WISC-testet
- Skollagen del 4 – Hemmasittande
- Olika upplevelser av adhd-medicin
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips