Nästa artikel
Premium Skolan ska öppna dörrar och inte stänga dem, konstaterar bokaktuella specialläraren Denice Sverla. Hon vill fräscha upp skolvärldens syn på eleverna i anpassad skola och särskilda undervisningsgrupper – och ge dessa elever utmaningar som får dem att blomstra. ”För de här eleverna har skolan en avgörande betydelse för deras möjlighet till en framtid”, säger hon till Special Nest.
De senaste åren har allt fler elever börjat gå i den anpassade grundskolan, framför allt beror ökningen på att elevens flytt till anpassad skola sker allt tidigare. Ungefär 1,5 procent av Sveriges skolpliktiga elever går nu i anpassad grundskola, och den intellektuella funktionsnedsättningen går ofta hand i hand med autism eller adhd. Denice Sverla är legitimerad speciallärare och har tidigare arbetat som biträdande rektor. Nu jobbar hon som utvecklingskonsult främst riktad mot anp
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Social träning i skolmiljö för elever med autism – så funkar Skolkontakt: "I gruppen är det okej att vara sårbar"
- Tro och tvivel efter ny utredning om specialpedagoger och speciallärare: "Förändring kräver också omorganisering"
- 5 lästips om vikten av fysisk rörelse
- Så här funkar WISC-testet
- Specialintressen vid autism är ofta missförstådda – men kan vara en stor tillgång: "Ett bra sätt att få vänner"
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- ”Måste få pedagogiska elitstyrkan till anpassade skolformen”