Nästa artikel
Premium Två till tre barn per klass har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Enligt skollagen har de rätt att få den hjälp de behöver, men i många fall får de inte det. Skolinspektionens tillsynsrapport visar att sju av tio skolor inte följer skollagen när det gäller särskilt stöd. Men det finns skolor som har lyckats – och som kan bli en förebild för andra. Här berättar tre mammor om sina söners positiva erfarenheter.
Thias, 10 år, utreds just nu för sina koncentrationssvårigheter. Han går i årskurs 4 i en vanlig klass i en kommunal skola i Landskrona. I hans klass är de 22 elever och det finns två pedagoger varav en av dem stöttar Thias i skolarbetet. Det finns också en specialpedagog, men hon är bara i klassen ibland. – Mitt barn har fått en mycket lyckad skolgång, säger hans mamma Emma, och fortsätter: – Lärarna såg min son utifrån vad han är bra på och diskuterade med honom vad h
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Undvik utmattning vid adhd och autism – psykologens bästa råd
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Så kan elever med adhd stöttas i skolan – 6 tips till lärare
- Allt tunnare gräns mellan autismdiagnos och autistiska drag
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Ny bok om adhd hos flickor: ”De kämpar hjärtskärande hårt”
- Detta innebär autistisk utbrändhet: ”Tyvärr väldigt vanligt”