Nästa artikel
Premium Två till tre barn per klass har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Enligt skollagen har de rätt att få den hjälp de behöver, men i många fall får de inte det. Skolinspektionens tillsynsrapport visar att sju av tio skolor inte följer skollagen när det gäller särskilt stöd. Men det finns skolor som har lyckats – och som kan bli en förebild för andra. Här berättar tre mammor om sina söners positiva erfarenheter.
Thias, 10 år, utreds just nu för sina koncentrationssvårigheter. Han går i årskurs 4 i en vanlig klass i en kommunal skola i Landskrona. I hans klass är de 22 elever och det finns två pedagoger varav en av dem stöttar Thias i skolarbetet. Det finns också en specialpedagog, men hon är bara i klassen ibland. – Mitt barn har fått en mycket lyckad skolgång, säger hans mamma Emma, och fortsätter: – Lärarna såg min son utifrån vad han är bra på och diskuterade med honom vad h
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- De skriver om adhd på jobbet – så kan arbetsmiljön anpassas
- Forskning: Ungdomars sociala kapital påverkar deras psykiska hälsa
- LIVE Special Nest: God lärmiljö för alla – konsten att hantera övergångar i skolan.
- Forskning på gång: Kan skolhundar hjälpa vid problematisk frånvaro?
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Så här funkar WISC-testet