Nästa artikel
Premium Specialpedagogik i förskolan har inte varit en självklarhet varken i verksamheten eller i litteraturen. Ändå är det just i förskolan som tidiga insatser skulle kunna betyda mycket för barn i behov av särskilt stöd, men också för alla barn med varierande behov. Special Nest har intervjuat förskolläraren och pedagogikforskaren Gunilla Westman Andersson, redaktör för den nya boken ”Specialpedagogisk verksamhet – för ALLA barn i förskolan”.
– Det är så viktigt att barn inte hamnar på efterkälken och får vänta på stöd tills de eventuellt får en diagnos i skolåldern. Därför är ESSENCE ett begrepp att hålla i fokus när det gäller specialpedagogik i förskolan. Stöd behöver inte handla om en hel åtgärdsplan utan kan handla om att möta barn på ett medvetet sätt. Detta berättar Gunilla Westman Andersson, lektor vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hon är förskollär
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Undvik utmattning vid adhd och autism – psykologens bästa råd
- Detta innebär autistisk utbrändhet: ”Tyvärr väldigt vanligt”
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Allt tunnare gräns mellan autismdiagnos och autistiska drag
- Så kan elever med adhd stöttas i skolan – 6 tips till lärare
- Hantera stress vid npf: ”Inte egoistiskt att prioritera sig själv”
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem