Nästa artikel
Premium När adhd- eller autismdiagnoser ställs i vuxen ålder har svårigheterna ofta synts tidigt – men utan att hjälp har satts in. Specialpedagogen och forskaren Gunilla Westman Andersson har skapat ett verktyg för att identifiera npf-symptom hos barn i förskolan, med målet att snabbare upptäcka svårigheter och ge stöd. Instrumentet används primärt vid npf-utredningar, men även förskollärare kan dra nytta av det för att kunna hjälpa barnen på bästa sätt.
Läroplanen i den svenska förskolan lägger stor vikt vid att barnen lär sig och utvecklas genom att kommunicera, samspela och leka med både jämnåriga och vuxna. Barnen förväntas också kunna anpassa sig till olika rutiner och hantera förändringar, ibland oväntade sådana. När en autismdiagnos ska ställas letar vården efter grundsvårigheter inom det sociala samspelet och den sociala kommunikationen, samt efter ett starkt fokus på rutiner, repetitiva beteenden och begränsade intre
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Värt att veta om dyskalkyli – 5 lästips om en relativt okänd diagnos
- Skolor i Stockholm testar senare skolstart för elever
- Så arbetar Ånge med att förebygga och vända frånvaro i skolan
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Så här funkar WISC-testet