Nästa artikel
Premium Barn som har svårt med socialt samspel kan ha autism, men samspel kan vara svårt även för andra barn. Det är inte så enkelt för förskolans personal att veta vad som är vad och hur de ska agera, menar psykologen Gunilla Carlsson Kendall. För att bidra till ökad kunskap i förskolan har hon skrivit boken ”Svårigheter med socialt samspel – kan det vara autism?”. Special Nest har intervjuat henne.
Under småbarnsåren när de flesta barn i Sverige går i förskolan utvecklas språket, motoriken och de sociala färdigheterna. Det sker språngvis och i olika takt för var och en, vilket märks i förskolans grupper där barn i samma ålder kan ha olika förmågor. Att bedöma vilka barn som har en normal utveckling och vilka som behöver uppmärksammas är svårt. Därför har Gunilla Carlsson Kendall skrivit boken Svårigheter med socialt samspel – kan det vara autism?. – Det är säll
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Från lidande till autistiskt välbefinnande – unik forskning om en förbisedd fråga: "Vi är inte vana att prata om positiva sidor"
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Ny dom synliggör svår skolsituation för flickor med autism
- Så här funkar WISC-testet
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Gillberg aktuell med bok om komplex autismproblematik – vill stävja överdiagnostisering och se fler tvärprofessionella utredningsteam
- Omdiskuterad utredning: Så borde elevhälsan förändras