Nästa artikel
Premium Hur elevens lärande i skolan påverkas av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar står i fokus i nya boken ”NPF för lärare”, men också vad som är just lärares uppdrag. Bakom boken står specialpedagogen Anna Borg och psykologen Gunilla Carlsson Kendall som betonar vikten av att kartlägga elevens svårigheter – innan åtgärder sätts in.
– Vi har kämpat för att kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skulle komma in på lärarutbildningarna, för vi vet att lärare har saknat det. Vi vänder oss just till lärare och beskriver de underliggande problemen hos barn med npf och hur lärandet påverkas, men erbjuder också pedagogiska redskap, säger Anna Borg. – Många lärare säger till oss att de inte är psykologer och att detta är en uppgift som de inte är utbildade för. Men vi menar inte att de ska fokuse
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Så sopar du banan för smidigt julfirande vid autism och adhd
- Unik forskning om föräldrar till vuxna autistiska barn som bor kvar hemma: "Kring de här föräldrarna finns en forskningslucka"
- Selektivt ätande hos barn med autism – så kan föräldrar hjälpa
- Så här funkar WISC-testet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor