Nästa artikel
Premium Färre flickor än pojkar får diagnosen autism och flickorna upptäcks senare, det visar vetenskapliga studier. Men det finns metoder för att upptäcka flickor tidigare och förskolan har en viktig roll i detta, berättar forskaren Gunilla Westman Andersson för Special Nest.
– Vi är oroliga för att man missar flickorna, för i vår studie såg vi inte några signifikanta skillnader mellan pojkar och flickor när det gäller symtom eller utvecklingsprofil och ändå var det fler pojkar som diagnostiserades med autism, säger Gunilla Westman Andersson. Gunilla Westman Andersson, som är utbildad förskollärare och specialpedagog, är idag lektor vid Göteborgs Universitet och forskare vid Gillbergcentrum. Hennes avhandling Autism in preschoolers: Assessment, dia
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Gillberg aktuell med bok om komplex autismproblematik – vill stävja överdiagnostisering och se fler tvärprofessionella utredningsteam
- Kärlek och relationer vid autism – 7 lästips
- Från tjat till prat – ny bok om samtalsmetoder som kan underlätta vardagen för familjer med npf: "Bara ord är ofta inte tillräckliga"
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- Så här funkar WISC-testet
- Kan rätt belysning ge barn med autism bättre sömn? Forskning pågår
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor