Nästa artikel
Premium Färre flickor än pojkar får diagnosen autism och flickorna upptäcks senare, det visar vetenskapliga studier. Men det finns metoder för att upptäcka flickor tidigare och förskolan har en viktig roll i detta, berättar forskaren Gunilla Westman Andersson för Special Nest.
– Vi är oroliga för att man missar flickorna, för i vår studie såg vi inte några signifikanta skillnader mellan pojkar och flickor när det gäller symtom eller utvecklingsprofil och ändå var det fler pojkar som diagnostiserades med autism, säger Gunilla Westman Andersson. Gunilla Westman Andersson, som är utbildad förskollärare och specialpedagog, är idag lektor vid Göteborgs Universitet och forskare vid Gillbergcentrum. Hennes avhandling Autism in preschoolers: Assessment, dia
Annons
Populärt innehåll idag
- De skriver om adhd på jobbet – så kan arbetsmiljön anpassas
- Forskning: Ungdomars sociala kapital påverkar deras psykiska hälsa
- LIVE Special Nest: God lärmiljö för alla – konsten att hantera övergångar i skolan.
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- LIVE Special Nest: Vi förbereder oss för skolstart!
- Så fungerar adhd-medicin
- Så här funkar WISC-testet