Nästa artikel
Regeringen presenterar i nästa veckas vårbudget en ny strategi för att förbättra läsningen i skolan. Syftet är att stoppa Sveriges ras i Pisa-mätningarna där dålig läsförståelse även påverkat resultaten inom matematik och naturvetenskap.
Den senaste Pisa-undersökningen som jämför svenska skolresultat i årskurs nio med andra länders visar att Sverige rasat i läsförståelse från femte plats 2003 till 20:e plats 2012. Bristande läsförståelse påverkar också förståelsen av uppgifter som ska lösas i matematik och naturvetenskap negativt.
”Hela Sverige läser med barnen”, heter projektet som ska samla skola, kultur, idrott och föreningsliv för att, som det står i vårbudgeten, ”samla läsfrämjande insatser”.
– Vi måste samla det som alla gör. Det har gjorts i andra länder med väldigt gott resultat, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) till DN.
Läsprojektet ska skötas av regeringen i ett samarbete mellan utbildningsdepartementet och kulturdepartementet.
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Så här funkar WISC-testet
- Värt att veta om dyskalkyli – 5 lästips om en relativt okänd diagnos
- Så arbetar Ånge med att förebygga och vända frånvaro i skolan
- ”Simning kan passa många med Aspergers syndrom”
- Hemmasittande – "ett slags beroende"