Nästa artikel
Premium Grundskolelever i Finland får stödundervisning tidigare och i högre omfattning än skolbarn i Sverige. Detta enligt EU-kommissionen. Skolverket räknar med att insatser för ökad läsförståelse ska göra skillnad.
EU-kommissionen har studerat flera europeiska länders insatser för barn med särskilt stora behov av stöd i undervisningen i grundskolan. I Sverige är endast 1,5 procent av barnen i grundskolan klassade som barn med stora stödbehov i undervisningen, vilket är den lägsta siffran bland de jämförda länderna. Island har den högsta siffran – där anses 24 procent ha stora behov av stöd för att klara grundskolans mål. Sverige tillhör de länderna där lägst andel elever undervisas i
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Ny forskning: Autister om stress, maskering och välmående på jobbet
- Ökad risk för utmattning vid adhd – psykologen förklarar varför
- Hur ser personer med autism på att skaffa barn?
- Så kan förskolan bemöta barn i behov av mer stöd – 5 tips ur ny bok
- Den dolda kampen: Därför är trötthet vanligt vid autism
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Så här funkar WISC-testet