Nästa artikel
Premium Kan brister i den tidiga läs- och skrivundervisningen – vid sidan av fokuset på fysisk inkludering i stora klasser – vara en bidragande orsak till att många elever med autism missar betygsmålen och därmed gymnasiebehörighet? Det tror Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet. ”En utvecklad läs- och skrivförmåga kan förmodligen vara extra viktig för elever med autism”, säger hon i en intervju med Special Nest.
Enligt Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet och medförfattare till boken Det oumbärliga klassrummet, kan över 95 procent av eleverna lära sig läsa och skriva på en funktionell och rimlig nivå – även om många av dem behöver stöd längs vägen. Ändå är det idag omkring 20 procent av fyrorna som börjar mellanstadiet utan att ha nått sådana grundläggande färdigheter i läsandet och skrivandet, något som skapar stora bekymmer för kunskapsinhämtni
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Engelska – en språklig frizon för autistiska elever?
- Nu avslutas projektet för diagnostisk omprövning – 55 av 75 unga vuxna fick sin npf-diagnos borttagen
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så här funkar WISC-testet
- Mobbning vid autism och adhd: 4 lästips
- Husdjur ökar samspelet vid autism
- 12 boktips inför sommaren – läs på om autism och adhd