Nästa artikel
Premium Delar av undervisningen i svenska skolan saknar vetenskapligt stöd, enligt Agneta Gulz. Hon är professor i kognitionsvetenskap och tillsammans med två forskarkollegor dömer hon starkt ut 7 trender i skolan, däribland differentierad undervisning. När Special Nest ringer upp förklarar hon varför och lyfter istället fram evidensbaserade metoder som gynnar alla elever, inte minst elever med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism.
– Vissa delar av undervisningen i den svensk skolan bygger på trender och ovetenskapliga myter. Vi dömer ut de här trenderna för att de drivits så långt i svensk skola, visst finns de i andra länder, men ingenstans har de drivits så hårt som här. Samtidigt vet vi idag utifrån samlad forskning vilka metoder som fungerar bäst för alla elever, säger Agneta Gulz. Agneta Gulz är professor i kognitionsvetenskap med inriktning på lärande och undervisning vid Lunds universitet och Li
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Helena om kampen för dotterns skolgång: "Vi bestämde oss för att livet är viktigast – inte skolan”
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- Så här funkar WISC-testet
- Så kan vården lyckas med behandling av psykiatrisk samsjuklighet vid autism: "Många får inte hjälp och deras lidande förlängs"
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips