Nästa artikel
Premium Den senaste PISA-rapporten avslöjar en tydlig nedgång i svenska niondeklassares läsförståelse. Den bokaktuella pedagogikforskaren Camilla Nilvius menar att undervisningsmodellen Response to Intervention (RTI) kan vända den negativa trenden. ”RTI bygger på tidig upptäckt och tidig hjälp – men i den svenska skolan gör vi tvärtom eftersom vi har flest åtgärdsprogram och specialpedagoger i årskurs 9”, säger hon till Special Nest.
Språkliga färdigheter är viktiga i både skolan och arbetslivet. Men i den senaste PISA-rapporten, som är en globalt genomförd kunskapsmätning, framkom att svenska niondeklassares läsförståelse har sjunkit tillbaka kraftigt och nu befinner sig på samma nivå som 2012 – då Sverige uppnådde sitt sämsta PISA-resultat någonsin. Samtidigt visar forskning att så många som 15 procent av grundskoleeleverna i Sverige inte uppnår behörighet till gymnasiet, och det gäller inte minst el
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Läkaren: Elevers frånvaro kan bero på utmattningssyndrom
- Så kan förskolan stötta barn med autism: ”Viktigt att inte ge upp”
- Adhd-coacherna: ”Adhd är ingen defekt”
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?