Nästa artikel
Premium Språklig förmåga kan vara livsavgörande och under 2000-talet försämrades svenska elevers läs- och skrivförmåga. Hur ska denna trend vändas? En ny antologi försöker lotsa lärare, speciallärare och logopeder rätt. Special Nest listar 10 intressanta punkter ur ”Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierande behov”.
Kraven på språkfärdigheter är höga både i skolan och arbetslivet. Pressen har ökat ytterligare genom att barn och ungdomar umgås genom sociala medier. Svag språklig förmåga är inte ovanligt vid npf-diagnoser och förknippas med sämre mående och livskvalitet. Så hur ska skolan jobba med den här stora elevgruppen med heterogena behov? Antologin Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierande behov tar grepp om frågan. 15 kapitel avhandlar allt från kartläggningar till ut
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Hon är mamma till fyra barn med npf-diagnoser
- Detta innebär autistisk utbrändhet: ”Tyvärr väldigt vanligt”
- White noise hjälper barn med adhd att fokusera på skoluppgifter
- Så fungerar adhd-medicin
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Fel att koppla avsaknad av theory of mind till autism: "Grov förenkling av gammal forskning och stigmatiserande"
- Så här funkar WISC-testet