Nästa artikel
Premium Språklig förmåga kan vara livsavgörande och under 2000-talet försämrades svenska elevers läs- och skrivförmåga. Hur ska denna trend vändas? En ny antologi försöker lotsa lärare, speciallärare och logopeder rätt. Special Nest listar 10 intressanta punkter ur ”Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierande behov”.
Kraven på språkfärdigheter är höga både i skolan och arbetslivet. Pressen har ökat ytterligare genom att barn och ungdomar umgås genom sociala medier. Svag språklig förmåga är inte ovanligt vid npf-diagnoser och förknippas med sämre mående och livskvalitet. Så hur ska skolan jobba med den här stora elevgruppen med heterogena behov? Antologin Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierande behov tar grepp om frågan. 15 kapitel avhandlar allt från kartläggningar till ut
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Undvik utmattning vid adhd och autism – psykologens bästa råd
- Detta innebär autistisk utbrändhet: ”Tyvärr väldigt vanligt”
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Allt tunnare gräns mellan autismdiagnos och autistiska drag
- Hantera stress vid npf: ”Inte egoistiskt att prioritera sig själv”
- Så kan elever med adhd stöttas i skolan – 6 tips till lärare
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem