Nästa artikel
Premium Klena PISA-resultat, brister i lärarutbildningen och en allt vanligare ”lyssneläsning”. Larmen duggar tätt om den svaga läs- och skrivförmågan i den svenska skolan och mycket tyder på att elever med autism/adhd och dyslexi har drabbats hårt när läs- och skrivundervisningen har hamnat på efterkälken i digitaliseringens spår. Den tidigare läraren Ann-Katrin Åkerman menar att Wittingmetodens strukturerade och stegvisa inlärning av kopplingen mellan språkljud och bokstäver kan gynna denna elevgrupp – men arbetssättet lärs inte ut på lärarprogrammet.
Ann-Katrin Åkerman är engagerad i Wittingföreningen som sprider kunskap om och bedriver utbildningar i Wittingmetoden, en systematisk läs- och skrivinlärningsmetod ursprungligen utvecklad av läraren Maja Witting (1923-2016) som var lektor i specialpedagogik vid Uppsala universitet. Metoden har använts både för att lära barn läsa och skriva och för att arbeta bort läs- och skrivsvårigheter hos vuxna som av olika skäl inte lärde sig de färdigheterna i skolan, till exempel på grun
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Gillberg aktuell med bok om komplex autismproblematik – vill stävja överdiagnostisering och se fler tvärprofessionella utredningsteam
- Kärlek och relationer vid autism – 7 lästips
- När utredningen uteblir – här får patienter med adhd-relaterade svårigheter stöd ändå: "Gruppformatet är superrelevant"
- Från tjat till prat – ny bok om samtalsmetoder som kan underlätta vardagen för familjer med npf: "Bara ord är ofta inte tillräckliga"
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor