Nästa artikel
Premium Wittingmetoden är en läs- och skrivinlärningsmetod som pedagogen Maja Witting började utveckla på 1940-talet. Syftet är att steg för steg hjälpa elever att övervinna läs- och skrivsvårigheterna genom att lösa problemen från grunden. Metoden lärs idag inte ut på lärarutbildningarna, så för att den inte ska falla i glömska har pedagogen Susanne af Sandeberg skrivit en ny introduktionsbok. Special Nest har intervjuat henne.
– I slutet av 90-talet lyssnade jag på en föreläsning där universitetslektor Anita Hjälme, som varit kollega med Maja Witting, berättade om en vuxen man som hade lärt sig läsa. Det kändes så hoppfullt att det aldrig är för sent att lära sig läsa och jag såg stora möjligheter för många ungdomar, så jag fördjupade mig i Wittingmetoden, säger Susanne af Sandeberg. Susanne af Sandeberg är ämneslärare med en filosofie magister inom området läs- och skrivsvårigheter och h
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Inte vanliga utbrott: Så känner du igen autistisk meltdown/shutdown
- Förslaget: Skrota läkarintyg för körkort vid adhd och autism
- Så här funkar WISC-testet
- Stress och trötthet vid adhd och autism – 6 lästips som kan hjälpa
- Den dolda kampen: Därför är trötthet vanligt vid autism
- Ny forskning: Autister om stress, maskering och välmående på jobbet
- Stockholm börjar med distansundervisning för elever med hög frånvaro: "Kan vara en stor fördel för vissa elever"